مقالات

نمای شیشه ای کرتین وال - صدرا گلس

اجرای نمای شیشه ای کرتین وال

نمای شیشه ای کرتین وال یک نوع نمای شیشه ای است که بعنوان دیواری غیر سازه ای معروف است . غیرسازه ای بودن یعنی کرتین وال وزن هیچ کدام از بخشهای ساختمان را به دوش نمی کشد و کاملا مستقل است .

نمای شیشه ای کرتین وال با نوعی پیچ و یا جوش به ساختمان متصل میشود . نمای کرتین وال یک ساختار کاملا خود ایستا است که فشاری روی اجزای دیگر ساختمان وارد نمی کند زیرا نیرویی که به دیوارهای این سازه وارد می شود از طریق خط کف به بنا منتقل میشود .

اغلب مصالح اصلی کرتین والهای شیشه ای قاب آلومینیومی یا فولادی است . میتوان از پانلهای فلزی یا سنگ نازک سرامیک خشک هم به جای شیشه استفاده نمود تا وزن سازه سبک تر شود . در این مقاله قصد داریم شما را با نمای شیشه ای کرتین وال آشنا کنیم پس با شرکت صدرا گلس همراه باشید . 

اجزای نمای کرتین وال

نمای شیشه ای کرتین وال از اجزای زیر تشکیل می شود :

لامل 

لامل سازه آلومینیومی است که شیشه های کرتین وال روی آن قرار میگیرند. لامل ها در دو جهت عمودی و افقی نصب میشوند و یک فضای مشبک برای نصب شیشه ها ایجاد میکنند .

لامل های عمودی مولیون و لامل های افقی ترنسم نام دارند . در اجرای نمای کرتین وال معمولا ترنسم (لامل افقی) در سایز طولی کوچک تری نسبت به مولیون (لامل عمودی) ارائه میگردد ولی عرض لامل ها باید با هم برابر باشند .

این اختلاف اندازه در طول لامل ها بدلیل این است که بیشترین بار شیشه ها روی لامل های عمودی است ولی بدلیل زیبایی ظاهری نما از داخل بعضی از طراحان و معماران اندازه مولیون ها و ترنسم ها را برابر در نظر می گیرند .

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله شیشه سکوریت چیست؟ پیشنهاد می شود .

نمای شیشه ای کرتین وال - اجزای نما

انواع لامل

  • لامل فولادی : از جنس فولاد است ولی بدلیل وزن بالا و عایق بندی کم ، مناسب فضای کرتین وال نیست .
  • لامل چوبی : بعلت خوردگی به مرور زمان خیلی زود از بین رفته پس مناسب کرتین وال نیست .
  • لامل آلومینیوم : بهترین نوع لامل آلومینیومی ها هستند و در اغلب پروژه های نصب نما کرتین وال از این لامل ها استفاده میشود .

شیشه

در اجرای نمای کرتین وال از شیشه سکوریت یا لمینت دوجداره و تک جداره استفاده میشود . پنلهای شیشه ای میتوانند هم بصورت ثابت و هم کشویی قرار گیرند تا در صورت نیاز باز شوند .

انواع نمای شیشه ای کرتین وال

نمای شیشه ای کرتین وال به 2 دسته فریم لس و فیس کپ تقسیم میشود که به شرح زیر است :

کرتین وال فیس کپ

در این دسته از کرتین وال ها ابتدا لاملهای افقی و عمودی نصب شده و بعد از آن شیشه ها در فضای بین لاملها قرار میگیرند . بعد از این کار باید از درپوش یا کپ استفاده کنند و اتصال بصورت مخفی بین شیشه و لاملها اتفاق بیفتد و محصول فیکس شود .

درپوش ها یا کپ ها میتوانند به شکلهای گوناگون گرد ، مستطیلی ، دوکی و … باشند . این درپوشها بیش از 5 سانتی متر نیستند و در رنگهای متنوعی وجود دارند که با توجه به سلیقه معمار و نوع معماری انتخاب می گردند .

کرتین وال فریم لس

در این نوع نمای شیشه ای خلاف مدل فیس کپ نیازی به درپوش و کپ نیست بلکه چسبهای مخصوص استراکچر استفاده می شود و برای تثبیت شیشه ها و لاملها به کار می رود .

در این روش فضای خالی بین مدولها بیشتر از دو سانتی متر نیست و آن هم با چسب و لاستیکهای EPDM پر می گردد . کرتین وال فریم لس خود به چند دسته تقسیم می شود که شامل موارد زیر است :

کرتین وال سیستم سمی فریم لس (Semi frameless)

در این نوع نما ترکیبی از دو نمای فیس کپ و فریم لس است . در این مدل سازه های عمودی و افقی به طرق گوناگون تثبیت می شوند یعنی در یکی از جهات از چسب و لاستیک و در جهت دیگر از درپوش و کپ برای تثبیت سازه استفاده میشود .

کرتین وال یو چنل (U channel)

این مدل زیرمجموعه ای از فریم لس است ولی با یک تفاوت و آن هم اینکه از کلاف آلومینیومی در دور شیشه استفاده نمی شود . در یو چنل با محصولات دیگری نمای شبیه فریم لس داریم که اقتصادی تر و ارزان تر است .

مقاله پیشنهادی: 4 نوع شیشه امنیتی 

نمای شیشه ای کرتین وال - انواع نمای کرتین وال

انواع روش های اجرای نمای شیشه ای کرتین وال

نمای کرتین وال استیک

در این نما شیشه و اتصالات کاملا جداگانه تولید و نصب می گردند . برای نصب آنها ابتدا سازه های آلومینیومی (ترنسم و مولین) نصب می شوند و بعد شیشه ها روی آنها متصل می گردند .

نمای کرتین وال یونیتایز

در این سیستم یک یا چند واحد بزرگ قبل از اینکه به محل ساختمان موردنظر ارسال شوند در کارخانه ساخته شده و مونتاژ می گردند . این موضوع در زمان و هزینه ها صرفه جویی می کند و نصب کار را سرعت می بخشد .

در پروژه هایی که باید سریعا به اتمام برسند و یا در مناطقی که هزینه کارگر و نصاب بالاست این نوع نمای کرتین وال به صرفه تر است .

مزایای سیستم های کرتین وال

• مقاومت بالا در برابر شرایط جوی گوناگون (هم مناسب مناطق سردسیر و هم مناطق گرمسیر)

• مقاومت و استحکام بالا در مناطق زلزله خیز و یا ساختمان هایی که در جوار اتوبانهای پر رفت و آمد هستند

• ایجاد ظاهر زیبا و مدرن برای ساختمان

• مقاومت بالا در برابر نفوذ آب باران

• مقاومت در برابر تنش ها و لرزش های شدید ناشی از باد و طوفان

• کاهش مصرف انرژی با بهره وری انرژی (تامین بخش زیادی از گرمایش و روشنایی در طی روز به دلیل تابش مستقیم آفتاب و ورود آن به درون ساختمان)

• مناسب ساختمان های در معرض آلودگی صوتی در خیابان های شلوغ به دلیل عایق صوتی بودن

• مقاومت در برابر آتش به دلیل استفاده از شیشه های ضد حریق در این سازه ها

• استفاده مفید از نور روز و صرفه جویی در مصرف برق

• تنوع بسیار در طراحی و اجرای سازه های کرتین وال برای هر سلیقه و سبکی

• نصب ساده ، راحت و سریع در کمترین زمان ممکن

• قیمت مقرون به صرفه در مقایسه با سایر نماهای ساختمانی

مطالعه بیشتر : درب اتوماتیک شیشه ای

نمای شیشه ای کرتین وال - مزایای سیستم کرتین وال

سفارش بهترین پنجره های آلومینیومی و کرتین وال از صدرا گلس

جهت سفارش بهترین پنجره های آلومینیومی و دیگر محصولات از جمله شیشه سکوریت ، پنجره کرتین وال ، شیشه اسپایدر ، شیشه لمینت و … با صدرا گلس برترین تولیدکننده و عرضه کننده شیشه ، درب و پنجره در ارتباط باشید .

مقالات بیشتر :

محصولات پیشنهادی :

دیدگاهی در مورد “اجرای نمای شیشه ای کرتین وال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *