مقالات

نمای شیشه اسپایدر - صدرا گلس

نمای شیشه اسپایدر چیست ؟

شیشه در زندگی ما کاربردهای زیادی دارد که یکی از آنها در ساخت و ساز ساختمانهاست . شیشه نه تنها در ساخت پنجره ها و دربهای ساختمان استفاده می شود بلکه بعنوان نمای خارجی ساختمان نیز میتوان از آن استفاده کرد .

نمای شیشه اسپایدر که نوعی نمای تمام شیشه ای و مدرن محسوب می شود مبحثی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم . اگر در مورد نمای اسپایدر ، ویژگی ها و مزایای آن دچار کنجکاوی شده اید مطالعه این مطلب را از دست ندهید پس با شرکت صدرا گلس همراه باشید .

شیشه اسپایدر چیست ؟

شیشه اسپایدر یا عنکبوتی از انواع نماهای مدرن شیشه ای است و همانطور که از نام آن پیداست مانند تار عنکبوت از بخشهای کوچکتر تشکیل شده که یک کل منسجم را در نمای خارجی ساختمان ایجاد می کنند .

البته یک علت دیگر این نامگذاری به علت یراق آلاتی است که شبیه عنکبوت (اسپایدر) است و این یراق آلات وظیفه دارند بخشهای مختلف شیشه را به هم متصل نگهدارند . شیشه های اسپایدر به صورت خود ایستا هستند و بوسیله اتصالات نقطه ای روی جداره بیرونی ساختمان نصب می گردند .

مقاله پیشنهادی : اجرای نمای شیشه ای کرتین وال

نمای شیشه اسپایدر - شیشه اسپایدر چیست

اجزای تشکیل دهنده نمای شیشه اسپایدر

شیشه (Glass)

شیشه بیشترین متریالی است که در نمای اسپایدر مورد استفاده قرار می گیرد . شیشه هایی که برای نمای شیشه اسپایدر مورد استفاده قرار می گیرند باید مقاومت در برابر دما و فشار را داشته باشند .

شیشه لمینت بهترین نوع شیشه برای نمای عنکبوتی هستند . از شیشه دوجداره هم برای جلوگیری از اتلاف انرژی خصوصا در شهرهای سردسیر می توان استفاده کرد .

اتصال دهنده (Connector)

به اتصال دهنده ها آداپتور هم میگویند که اتصال اسپایدر به سازه اصلی را موجب می شوند . همین طور این اتصال دهنده ها نیروهایی که بر مفصلها وارد میشود را به سازه اصلی انتقال میدهند .

بازوهای اسپایدر (Spider Arms)

این بازوها نگهدارنده شیشه در نما هستند و با توجه به محل قرار گرفتن شیشه ها ممکن است یک شاخ ، دو شاخ ، سه و یا چهار شاخ باشند . جنس دسته ها باتوجه به آب و هوای منطقه انتخاب می شود تا بیشترین مقاومت را داشته باشد .

اسکلت اصلی (Structures)

قطعه ای که تحمل همه فشارهای وارده به نمای اسپایدر را بعهده دارد اسکلت اصلی است . ضخامت اسکلت اصلی با توجه به وزن شیشه ها و ابعاد سازه تعیین می شود تا نیروی اضافی روی شیشه ها وارد نشده و منجر به شکستن آنها نشود .

بست تثبیت کننده (Routel)

اگر در ساخت نمای شیشه اسپایدر، شیشه های ضخیم استفاده شود برای نگهداری شیشه ها باید از بستهای تثبیت کننده استفاده نمود . روتیل یا بست در سه نوع تک جداره ، دو جداره و مفصلی برای اجرای نمای اسپایدر استفاده می شود .

شیشه سکوریت هم به عنوان یکی از برترین و پر فروش ترین هاست که می توانید جهت اطلاع بیشتر شیشه سکوریت چیست؟ را مطالعه کنید. 

نمای شیشه اسپایدر - اجزای تشکیل دهنده شیشه اسپایدر

بهترین نوع شیشه در خرید شیشه اسپایدر را بشناسید!

در نمای اسپایدر میتوان از شیشه هایی با ضخامت و مدلهای گوناگون استفاده نمود . مثلا شیشه دو جداره ، چندجداره ، شیشه های طرحدار ، شیشه های رنگی ، شیشه های فوق شفاف و … همگی میتوانند در نمای اسپایدر مورد استفاده قرار گیرند که این بستگی به نظر طراح و سازنده ساختمان دارد.

استفاده از  شیشه اسپایدر در نمای ساختمان

  • نمای بیرونی ساختمان ها
  • ساخت سایبان های مدرن
  • پارتیشن بندی فضاهای داخلی
  • ایجاد نماهای شیب دار
  • پیاده کردن یک نمای بیرونی دو لایه (دو پوسته)

استفاده از شیشه اسپایدر در نمای خارجی هتل ها ، رستوران ها ، فرودگاهها ، فروشگاههای بزرگ و زنجیره ای ، سینماها ، ساختمان های اداری و … می تواند جلوه زیبایی به چهره خیابان ها بدهد چرا که شیشه به خوبی نور را منعکس کرده و چشم انداز مدرن و زیبایی ایجاد می کند.

مزایای استفاده از شیشه اسپایدر در نماهای ساختمان

انعطاف پذیری در طراحی ، پیاده سازی و کاربرد

  • می توان از هر نوع شیشه ای مانند شیشه سکوریت و انواع دیگر با قطرها و رنگ های مختلف در ساخت این نما استفاده کرد.
  • از نمای اسپایدر میتوان برای نمای خارجی ، سایبان ، ورودی ها و … استفاده کرد.
  • نمای اسپایدر در استراکچری از سیستم سازه های شیشه ای ، کابلی و فلزی قابل پیاده سازی می باشد.

دوام و طول عمر بالا 

اگر در ساخت نمای اسپایدر از شیشه استاندارد و باکیفیت استفاده شود و اتصال دهنده ها و یراق آلات از استانداردهای لازم برخوردار باشند می توان روی عمر و دوام بالای این نوع سازه برای سالها حساب کرد. 

امنیت از همه لحاظ برای افراد اهمیت بسیار زیادی دارد بنابراین باید در انتخاب شیشه برای نمای ساختمان های تازه ساخت یا در حال ساخت توجه بسیار زیادی داشته باشید که می توانید در این زمینه به مقاله ی 4 نوع شیشه امنیتی اشاره کرد با مطالعه این مقاله می توانید از انواع آنها مطلع شوید.

نمای شیشه اسپایدر - مزایای شیشه اسپایدر

شفاف بودن و حداکثر استفاده از روشنایی طبیعی روز

نمای اسپایدر به دلیل تمام شیشه ای بودن ذره ای موجب کاهش نور روز نشده و همه نور تابیده شده به آن را به داخل ساختمان عبور می دهد پس می توان به نحو احسنت از این ویژگی استفاده کرد و در مصرف برق در طی روز صرفه جویی نمود .

ایجاد ظاهر مدرن و پوشش مرموز برای ساختمان

نمای شیشه اسپایدر برای ساختمان نوعی ظاهر مدرن و مرموز ایجاد می کند و موجب متمایز و شاخص شدن ساختمان از سایر ساختمان های آن محدوده می شود .

مقاومت زیاد در برابر شرایط جوی و زنگ زدگی

برای طراحی نمای خارجی ساختمان باید همواره شرایط جوی منطقه را مدنظر قرار داد . مثلا اگر ساختمان در شهرهای شمالی واقع شده است باید محاسبه بارندگی زیاد را انجام داد و یا اگر در شهری کویری و گرم اقدام به ساخت نما می کنیم باید گرما و حرارت تابش مستقیم خورشید را در نظر داشته باشیم .

نمای عنکبوتی در مقابل شرایط آب و هوا و بارندگی بسیار مقاوم است و از بابت زنگ زدگی نیازی به نگرانی نیست .

اجرای سریع نمای شیشه اسپایدر

نمای خارجی ساختمان که با شیشه اسپایدر اجرا می شود به سرعت پیش رفته و نسبت به سایر نماکاریها نظیر نمای سنگی ، نمای آجری ، نمای سیمانی ، نمای آلومینیومی و … با سرعت بیشتری انجام می شود .

با توجه به اینکه در نمای اسپایدر می توانید از انواع شیشه ها استفاده کنید می توانید با توجه به قیمت شیشه سکوریت در سفارش عمده به عنوان مناسب ترین نوع در نظر گرفت اما با توجه به معرفی انواع شیشه پنجره هم می توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

نمای شیشه اسپایدر - اجرای سریع نما

انواع روش های اجرای نمای شیشه اسپایدر

روش اجرای Spider pipe و Spider Truss 

در این دو روش از لوله های فولادی و استنلس استیل برای اسکلت اصلی استفاده میشود و قطر و ضخامت لوله ها متفاوت است .

روش اجرای Tension Cable و Tension Rod

در این روش بجای لوله از میله و کابل استفاده می شود . با کمک آداپتور یا اتصال دهنده ها این قطعات به شیشه ها متصل می شوند و شبکه ای از سازه ها را درست می کنند .

روش اجرای نمای اسپایدر Glass Fitting

در این روش از شیشه لمینت دو لایه ای استفاده میشود که برای ساخت سازه های تا حدود 7 متر مناسب است .

روش اجرای نمای Spider Clamp

در این روش از قطعات استیل بجای دسته های اسپایدر و روتیل استفاده میشود . نگهدارنده ها معمولا لوله هستند و از طریق کابل فشار و نیرو را به تکیه گاه اصلی منتقل می کنند .

روش اجرای نمای اسپایدر Space Frame

در این روش مدرن از ترکیب نمای اسپایدر و سازه های فضاکار استفاده می شود و معمولا برای پوشش روی سقف به کار می رود .

شرکت صدرا گلس

شرکت صدرا گلس بهترین تولیدکننده انواع شیشه سکوریت و تهیه کننده و مجری نصب شیشه لمینت ، سکوریت ، ساتینا ، اسپایدر و سندبلاست ، درب های اتوماتیک ، نیمه اتوماتیک و کرکره های برقی در ایران است .

صدرا گلس سالها تجربه در زمینه تولید و نصب شیشه سکوریت دارد و به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین نوع شیشه سکوریت را برای ساختمان خود تهیه کنید . جهت سفارش و خرید هر نوع شیشه سکوریت ، شیشه لمینت و شیشه سندبلاست می توانید با صدرا گلس در ارتباط باشید .

مقالات بیشتر :

محصولات پیشنهادی :

1 نظر در “نمای شیشه اسپایدر چیست ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *