مقالات

شیشه سکوریت چیست

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت تقریباً چهار برابر قوی تر از شیشه معمولی یا آنیل شده است. برخلاف شیشه آنیل شده که می تواند در صورت شکستن به قطعات ناهموار خرد شود، شیشه سکوریت به قطعات کوچک و نسبتاً بی ضرر تبدیل می شود. در نتیجه شیشه سکوریت در آن دسته از محیط‌هایی استفاده می‌شود که ایمنی انسان در آنها مهم است.

کاربردهای این نوع شیشه شامل شیشه های جانبی و عقب در وسایل نقلیه، درهای ورودی، محفظه های دوش و وان، زمین های راکت بال، پاسیو، اجاق گاز، مایکروویو و نورگیر است.

فرایند تولید شیشه سکوریت چیست؟

ـ برای آماده سازی شیشه سکوریت برای فرایند تمپر ابتدا باید آن را به اندازه دلخواه برش داد (اگر هر گونه عملیات ساخت، مانند اچ کردن یا لبه زدن، پس از عملیات حرارتی انجام شود، ممکن است کاهش استحکام یا خرابی محصول رخ دهد).

ـ سپس شیشه از نظر عیوب مورد بررسی قرار می گیرد که می تواند باعث شکستگی در هر مرحله در طول تمپر شود. مواد ساینده ای مانند کاغذ سنباده لبه های تیز را از شیشه جدا می کند و بعداً شسته می شود.

ـ در مرحله بعد، شیشه یک فرایند عملیات حرارتی را در آن از طریق یک اجاق حرارتی عبور می کند، به صورت دسته ای یا پیوسته آغاز می کند.

فر شیشه را تا دمای بیش از 600 درجه سانتی گراد گرم می کند (استاندارد صنعتی 620 درجه سانتی گراد است).

ـ سپس شیشه تحت یک روش خنک کننده با فشار بالا به نام «کوئنچ» قرار می گیرد. در طی این فرایند که تنها چند ثانیه طول می کشد، هوای پرفشار سطح شیشه را با سرعت خنک می کند.

ـ کوئنچ کردن، سطوح بیرونی شیشه را خیلی سریع تر از مرکز آن خنک می کند. همان طور که مرکز شیشه سرد می شود، سعی می کند از سطوح بیرونی عقب بکشد. در نتیجه، مرکز در کشش باقی می‌ماند و سطوح بیرونی تحت فشار قرار می‌گیرند که این کار به شیشه سکوریت استحکام می‌دهد.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله درب اتوماتیک پیشنهاد می شود.

شیشه سندبلاست

تمپر شیمیایی چیست؟

یکی دیگر از روش های ساخت شیشه سکوریت، تمپر شیمیایی است که در آن مواد شیمیایی مختلف برای ایجاد فشردگی، یون ها را روی سطح شیشه تبادل می کنند؛ اما از آنجایی که این روش هزینه بسیار بیشتری نسبت به استفاده از کوره های حرارت دهی و کوئنچ دارد، کاربرد وسیعی ندارد.

انواع شیشه سکوریت

  • شیشه شفاف
  • شیشه مقاوم انعکاسی
  • شیشه های سفتی رنگی
  • شیشه مات سخت

مزایای شیشه سکوریت

ـ شیشه سخت شده تقریباً 6 برابر قوی تر از شیشه فلوت معمولی است. علاوه بر این، فرآیند تمپر کردن هیچ ویژگی دیگری از شیشه را تحت تأثیر قرار نمی دهد. بنابراین با همان انتقال نور مرئی مانند شیشه معمولی، استحکام بیشتری به دست می آید.

ـ شیشه های سکوریت قادر به مقاومت در برابر تفاوت های شدید دما (تا 250 درجه سانتی گراد) هستند، در حالی که شیشه های شناور معمولی فقط تا 40 درجه سانتی گراد را تحمل می کنند.

ـ حرارت دادن شیشه شکستن آن را دشوار می کند و حتی در صورت شکستن آن به هر دلیلی، به قطعات بسیار کوچک، صاف و مکعب مانندی که باعث صدمات کشنده نمی شود، متلاشی می شود.

ـ شیشه مقاوم در برابر شوک الکتریکی و حرارتی بسیار مقاوم است

دوام بالای آن باعث می شود که تعویض مکرر آن بیهوده باشد. بنابراین شیشه را می توان به راحتی برای مدت طولانی استفاده کرد.

کاربرد شیشه سکوریت

ـ شیشه سخت شده معمولاً در کاربردهای تجاری استفاده می شود که باد، برف و ضربه حرارتی استفاده از شیشه معمولی را بیهوده می کند. علاوه بر این، به دلیل توانایی آنها در تحمل آسان بارهای سنگین، در ساختمان های بلند نیز استفاده می شود.

ـ عموما در جلو پنجره خودروهای اسپرتی که با سرعت بسیار بالا کار می کنند، استفاده می شود.

ـ هنگامی که با شیشه های رنگی، شیشه لمینت، شیشه های عایق و غیره مخلوط می شود، می توان از شیشه های مقاوم در اجزای مختلف ساختمان مانند پانل های جانبی پله برقی، نرده ها، نرده ها، شیشه های نورگیر و غیره استفاده کرد.

ـ مکان های دارای اهمیت ملی و بین المللی برای ایمنی افراد VIP از شیشه های ضد گلوله استفاده می کنند. شیشه ضد گلوله از ترکیب شیشه سکوریت با شیشه لمینت تهیه می شود.

برای آگاهی بیشتر مطالعه مقاله 4 نوع شیشه امنیتی (آشنایی و کارایی) پیشنهاد می شود.

انواع شیشه

قیمت شیشه سکوریت

 قیمت شیشه سکوریت با توجه به ابعاد، رنگ، قیمت آن متغیر خواهد بود.

خدمات شرکت صدرا گلس

صدرا گلس به عنوان برترین و بهترین تولیدکننده انواع شیشه سکوریت است.

همچنین تهیه کننده و مجری نصب شیشه سکوریت، لمینت، ساتینا و سندبلاست، درب شیشه ای اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و کرکره های برقی در ایران است.

با تجربه بالایی که شرکت صدرا گلس در این زمینه دارد، باعث می شود تا شما بتوانید بهترین نوع شیشه سکوریت برای ساختمان و هر جایی که می خواهید داشته باشید.

برای سفارش و خرید هر نوع شیشه سکوریت، شیشه لمینت، شیشه سندبلاست می توانید از طریق لینک زیر با صدرا گلس در ارتباط باشید.

در اینستاگرام صدراگلس همراه ما باشید.

مقالات بیشتر :

محصولات پیشنهادی :

دیدگاهی در مورد “شیشه سکوریت چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *